Op deze pagina vind je mijn werk als Art Director bij BBDO. Elke titel leidt je naar mijn BBDO Flickr pagina waar je iets meer en in detail kan kijken en lezen.
The Write Thing for Parkinson
Parkinsonpatiënten verliezen geleidelijk aan hun fijne motoriek. Om dit verlies af te remmen, is het belangrijk dat ze blijven schrijven.
Met deze strategie van Tom, ging ik samen met Régine en Maarten (Renders, broer van mijn vorige teampartner Thomas én parkinsonpatiënt) aan de slag. Ons idee lag er hem in om onze drukke wereld met enkel nog digitale berichten te koppelen aan de wereld van parkinsonpatienten die moeten schrijven. Simpel 😉
De tv-spot vertelt deze activatie door het verhaal van een renner die de klim naar de Mont Ventoux haalt, en een parkinsonpatiënt die het bericht dat de renner op de top verstuurt, met de hand uitschrijft. Op het einde van de spot roepen we op om ‘The Write Thing for Parkinson’ te doen. Typ dus jouw berichtjes via DoTheWriteThing.be en parkinsonpatiënten schrijven ze op een mooie kaart uit en posten ze voor jou. Op die manier is de campagne awareness, fundraising én therapie tegelijk. En kan je ook je vrienden of familie verrassen met een handgeschreven kaartje. Bekijk hier de website en maak kennis met de 40 patiënten die de kaartjes schrijven: DoThe WriteThing.be en hier onze makingoff en meer info.
Libelle – Lieve Merci
Is het geen tijd om eens een vriend(in), collega of familielid extra te bedanken? Jaaaah! Via lievemerci.be stuur je nu een mooi kaartje online of met de post, helemaal gratis, dankzij Libelle.
Douwe Egberts – De derde kop
‘Koffie?’ Slechts één woord. Toch houdt deze ogenschijnlijk simpele vraag zoveel meer in. Douwe Egberts koffie brengt mensen dichterbij.
De nieuwe imagospot voor Douwe Egberts… Régine en ik hadden de luxe hem exact uit te mogen voeren zoals we hem bedachten 3 maand geleden, en daar kan ik maar 1 ding op zeggen: ZALIG! En danku! Bekijk hier alvast enkele making of foto’s >>>
AXA – Babouchka’s
De innovatieve bijstandsconcepten van AXA laten verzekeraars en bankiers schitteren bij hùn klanten. Dankzij de ‘private label’ aanpak van AXA. Wat begon als een advertentie-idee van Régine en Nancy, onder de headline ‘Achter elke sterke verzekeraar schuilt een sterke bijstandsverlener’ tijdens mijn verlof groeit op dit moment uit tot onze duurste DM ooit 🙂 Voor de executie koos ik Alex Skim om de babouchka’s te illustreren en het schilderen gebeurde door Jacqueline, een fijnschilderes uit Amsterdam. To be continued zodra de DM af is… >>>
An Invitation to Innovation – BBDO Connect
Begin maart werd aan Régine en mij gevraagd een uitnodiging te maken om adverteerders uit te nodigen tot de BBDO Connect sessies. In deze sessies stellen onze ‘adnerds’ en Microsoft al wat nieuw is rond technologie voor. Ons idee? We trokken naar onze mooie bibliotheek en scheurden alle marketingboeken kapot. Op deze bladen drukte Jozias (ja de klaartjeskaartjes drukker 🙂 ) onze boodschap: Vergeet wat je weet, de toekomst staat niet in deze boeken, kom naar BBDO Connect en zorg dat je mee bent.
Bekijk hier meer. Hier de website. Of lay back en bekijk het lekker voorgekauwd in de case study.
• Directory june issue
• Nominatie Echo Awards San Diego, eind oktober weten we meer.
Tabasco #addtaste
Tabasco positioneerde zich lang als ‘hot sauce’ maar wil zich nu door zijn tot 7 verschillende smaken uitgebreid assortiment positioneren als smaakmaker. Gelijk welk gerecht je voor je hebt en hoe smakeloos het ook is, tabasco ‘adds the taste’. Een positionering die we graag wilden verspreiden. Bijvoorbeeld op een plaats waar mensen al eens klagen over smakeloosheid… Weet je wat! Dachten we. We zetten ons leven zoals we ‘t kennen gewoon stop en gaan gedurende 2 weken op twitter leven! Elke hashtag #notaste werd gescreend en voorzien van een scheutje humor en vooral veel smaak binnen de kortste keren teruggetweet met #addtaste. Mensen van over de hele wereld waren er zot van en wij werden ook een beetje zotter naarmate de #slapeloosheid de pan uitswingde. Maar ‘t zotst van al was nog het aantal bravo-tweets en -blogs en -artikels bij ‘t zien van deze samenvattende case study. Een case die buiten wallen geen, nul, niks geld koste maar wel voor een verspreiding van onze boodschap zorgde. Namelijk Tabasco adds taste.
Meer >>>
Mama Moves – Libelle tv
Kim Gevaert en Tia Hellebaut lanceren een nieuw programma op Libelle tv. Beiden 3 kinderen hebbende is de tijd om in shape te blijven soms zoek. Net als bij vele vrouwen. Daarom geven ze nu praktische tips om in vorm te blijven zonder je naar de fitness hoeft, gewoon slim bewegen eigenlijk. Régine en ik maakten de advertentie en 20m2 die zelf ook een tip inhielden. En we deden ook zelf de test in de carrefour, wat leidde tot dit aankondigingsfilmpje.
Meer >>>
Ipa wordt Axa – Proef zelf het verschil
Ipa is een onderdeel van Axa. Zij maken verzekeringen op maat van banken die ze onder hun naam aan consumenten verkopen. Nu verdwijnt de naam Ipa en komt alles onder de noemer Axa. Een gevoelig verhaal, aangezien een bank zichzelf nu dient te verkopen aan een andere bank. DM met 2 identiek dezelfde heerlijke pralines (van ‘t Huis de Meyer jaaa zie klaartjeskaartjes 😉 ) Enkel het logo is anders voor de rest verandert er niets.
Libelle – Moederdag
Verras je mama via een originele weg dit jaar. In haar lievelingsmagazine of op tv haar favoriete lievelingsprograma aankondigen, alles kon!
Lanceringscampagne – Libelle tv
15 augustus 2013: het startschot van Libelle tv. Al 70 jaar is Libelle een gevestigde waarde in het Vlaamse medialandschap. Een eigen tv-zenderwas een volgende stap. Vanaf juni ontwikkelden we een oproepcampagne die de honderdduizenden lezeressen informeerde over de komst van Libelle tv. Vervolgens zorgden we vanaf 1 augustus voor een lanceringscampagne die Libelle tv op de kaart zet met een nieuwe baseline: Libelle tv. Graag kijken, graag zien. De campagne wordt ondersteund met tv- en cinemaspots –in samenwerking met het productiehuis WhoKilledJoe, affichage, print, online banners, en ook een online platform. Uniek aan de campagne is dat de Libelle-lezeres en haar familie actief betrokken worden. Zij kunnen foto’s van een bijzonder ‘caring-moment’ uploaden – wat inmiddels duizenden lezeressen deden. De meest innemende momenten verschijnen in de campagne. Want op Libelle tv draait alles om échte vrouwen en hun dierbaren: hun kinderen, man, familie en vrienden. Wat deze vrouwen bindt? Ze willen iedereen die ze graag zien flink in de watten leggen. En daarvoor zorgt Libelle tv dan ook met plezier voor een dagelijkse dosis inspiratie. Tot slot volgde er vanaf begin september ook een activatie-actie rond het foto-project.
Tot op vandaag, 3 maand na start, sharden 11.081 libelle-lezeressen een foto van hun dierbaren om zo in onze advertenties te verschijnen, een resultaat dat niemand echt verwacht had. Team: Régine Smetz/Klaartje Galle Klik hier voor alvast een stukje van de campagne en de making of >>>
ZOORRROR in Bellewaerde
Dat er onder het vredige land van Bellewaerde Park een vulkaan zat, dàt weten wetenschappers al heel lang. Maar dat er ook vulkaanbewoners bestaan is een hardnekkig gerucht dat niemand kon bevestigen; tot nu… Nu is er nog nooit iets misgegaan met die vulkaan onder Bellewaerde Park. De vulkaan broebelde rustig verder onder de grond en boven speelden de kinderen in het park en de dieren luierden in de zon. Tussen de vulkaan en Bellewaerde zat een dikke korst om alles netjes gescheiden te houden. Nu is er een probleem. Tijdens het zonnige weer hebben alle kinderen en grote mensen zich zo hard geamuseerd en zo hard gegild op alle attracties dat de vulkaan wakker is geworden. De vulkaan is wakker geworden en ’s nachts als alle kinderen weg waren is de aarde beginnen trillen. In de aardkorst kwamen scheuren met daaruit rookpluimen, zwavelgeur en smeulende lava. Gebulder en gedonder. Alle dieren die ’s nachts in hun verblijf zaten kropen dicht bij elkaar van de schrik.. Enkel koning Leeuw durfde nog met één oog kijken naar wat er allemaal gebeurde. Maar wat nog veel erger is. Uit één van die aardspleten kwam een akelig gegil. Een gegil dat steeds luider en luider werd…
Verhaallijn, ontwerp 5 beesten in 3D en in kostuums, en alle communicatie. Samen met Thomas Renders. Verder lezen en de andere gemuteerde beesten bekijken? >>>
ACC: We want you in New York
Een campagne voor het ACC, ofte ‘Association of Communication Companies’. Vrijwillig gemaakt door ons clubje van zogenaamde 🙂 DM experten. An Vandevelde van Ogilvy, Steven Van Dingenen van Dallas, Christoph Vandewiele van TBWA en ik, doen, met de steun van Ellen Distave en An Schuurmans van Bpost, er dit en volgend jaar alles aan om beter en meer top direct werk te laten creëren door Belgen.
Als uitgangspunt namen we de John Caples awards in New York. Aangezien het ons opviel dat er dat jaar 0 Belgen deelnamen en dus ook 0 Belgische winnaars waren, war raar is in vergelijking met wat de Belgen deden in Cannes dat jaar. Let’s go to New York dus! Tim Driesen, Christoph en ik schreven er 700 kaartjes met de hand naar alle Belgische reklamebureau’s, om te zeggen dat… ‘t hier wel tof is eigenlijk. Maar dat we hen misten.
Na deze teaser kreeg iedereen wat meer te zien in Media Marketing en een zware awardbox in de bus. Die leeg was en zei: ‘Disappointed? Zorg ervoor dat dit de laatste keer is dat je een lege awardbox krijgt.’
Iedereen werd opgeroepen om sterk DM werk te maken en dit eerst naar ons te sturen. We organiseerden een jury olv Geoffrey Hantson en stuurden 5 cases en 1 team op onze kosten (die vd post eigenlijk 😉 ) naar New York. Onze actie wierp zijn vruchten af, in 1 jaar tijd ging het aantal Belgische winnende cases van 0 naar 16! En we wonen met de case op zich nog eens 4 awards! Meer >>>
BOA ’13 SILVER Award Sponsoring, ACC, From Zero to Hero
BOA ’13 BRONZE Award, ACC, From Zero to Hero
IMC ’13 SILVER B2B, ACC, From Zero to Hero
IMC ’13 BRONZE Jointeffort, ACC, From Zero to Hero
ACC Star 2014
SD Worx: The Future of Work Predictor
Proudly presenting you our latest work! With Thomas Renders and plenty other colleagues. As a trend setter in Human Resources Management, SD Worx is always thinking about the future of work. Are we going to work more from our home office? Will people find more time to spend with their children? We came up with the Future of Work Predictor. With this application we give people a sneak preview into their professional future by taking them on a ride through their LinkedIn profile of the future. We also give them a chance to express their New Year’s resolutions for the coming year. We then seal those resolutions and send them back next year! The future of Work Predictor is the first ever application that takes over people’s LinkedIn profile. Read more >>> Or discover it yourself! >>>
• CUCKOO’S ’12: Social Media BtoB
• JOHN CAPLES ’12 NEW YORK: BRONZE Single Business Campaign Microsite
Port of Antwerp – China
In the new world order, China is one of the booming economies we can’t ignore. Relationships between the Port of Antwerp and China have always been good. But now is the time to secure this friendship for the future and create more business opportunities. We send out 4500 luxury mailings “Chinese style” where we invite people to join the Chinese Antwerp Circle of Friends. Here you can see our high standard brochure and letter, wrapped in red silk paper >>>
SD Worx – Lancering digitale loonbrief
Sociaal secretariaat Sd Worx lanceert de digitale loonbrief. Bekijk hier de hele -Het papier is op- campagne, van DM -een lege loonbrief- tot de website en movie… >>>
• Directory, issue 19, 2011
• Media Marketing campagne vd maand
Gazet Van Antwerpen – De Lege Krant
Hoe zou jij ‘verloren’ klanten terugwinnen? Als je weet dat in Antwerpen en in Limburg de lezers zélf het nieuws maken door hun grote lokale katern? Simpel…
Lees en bekijk meer >>>
Electrabel – Green
Omdat we de strijd tegen CO2 toch niet aan onze kinderen kunnen overlaten…. Electrabel gaf zijn groene klanten de mogelijkheid om hun engagement hierin via een toolkit van posters ed. aan hun klanten kenbaar te maken. Via een DM gepersonaliseerd op sector én bedrijf bracht Electrabel zijn klanten op de hoogte dat er online een gepersonaliseerde toolkit voor hen klaarstond. Enkel invullen en op ‘druk’ klikken.
Kijk hier zeker naar alle posters >>> (want ze zijn om ‘t er schattigst ;-))
Delcredere – Ceci n’est pas le moment…?
Delcredere wou zijn belangrijkste klanten uitnodigen voor een nieuwjaarsevent in het nieuwe Magritte Museum in Brussel. Wij kozen voor een uitnodiging eigen aan het onderwerp.
De klanten ontvingen hun nieuwjaarsuitnodiging namelijk… in de zomer! In de brief nodigden we hen uit om zich nú alvast te registreren, en om in Magrittes leefwereld te blijven en de ontvangers daarin te betrekken stuurden we ook een dromendagboekje mee. Volgens René Magritte verwerken we immers de gebeurtenissen van de voorbije dag in onze dromen en herschikken we ze in een heel nieuw, surrealistisch verband. Aan de genodigden zelf dus om de komende zes maanden surrealistische verbanden, notities, tekeningen e.a. te maken. Tot het eindelijk zover is en ze zelf konden gaan bewonderen hoe één van onze waardevolste kunstenaars zijn impressies omzette in kunstwerken.
Bekijk hier de elementen van de mailing van dichterbij >>>
Dodge – Baby made on Board
How to launch Dodge’s first family vehicle, without losing the brand’s all American and masculine image? Just tell men that becoming a family man, doesn’t necessarily mean that you lose your manhood. All communications led to a website where you could participate in a contest. Participants could try to “expand their families” during the launch days, initially called ‘backseat days. If nine months later you could prove that you conceived a child during the launch weekend and that you registered for the contest by booking a test drive, you had a chance to win the new Dodge Journey. The campaign created a buzz on the internet. In a few days, about a hundred thousand articles were posted on thousands of car- and advertising blogs around the globe. We even made it to the LA Times. Unfortunately, the big chiefs in Detroit thought we were promoting sex outside of marriage and made us weaken the website’s games etc. Nevertheless, we had great fun creating it. More >>>
Or click, lay back and watch this case-movie.
• GOLD Montreux, Cat WEB/ONLINE/VIRAL/CD
• Proximity Creative Awards, SILVER Category Integrated
• BOA: GOLD Category consumer durables ’09
• BOA: SILVER from the creative jury ’09
• CCB Nomination
• EUROBEST ‘09: 3 x finalist
• CANNES LIONS ’09, SHORTLIST Direct – Best Integrated Campaign led by DM
• CANNES LIONS ’09, SILVER Promo – Best Integrated Campaign led by Sales
• CANNES LIONS ’09, GOLD Promo – Cars & Automotive Services
• WOMMY AWARDS, GOLD – Womma (word of mouth marketing ass)
• JOHN CAPLES NY ’10 BRONZE interactive campaign
• JOHN CAPLES NY ’10 COURAGEOUS CLIENT AWARD
• CUCKOO Award B-to-C
• CUCKOO Award Smart Targetting
• ECHO Award SILVER
Electrabel – The Singing Florists
Secretaressendag 2008. Electrabel helpt managers hun assistenten te bedanken voor al hun energieke hulp door onze zingende floristen en een boeket tulp. Deze managers konden vooraf de naam van hun assistente selecteren op een microsite (Geert zong zowat ALLE vrouwennamen in), ons systeem plaatste de gezongen naam op zijn plaats in het lied en ook geschreven op het kaartje bij de bloemen. Op secretaressendag zelf ontvingen alle secretaresses hun gepersonaliseerde loflied én een koerier bracht ook het boeketje gele tulpen. Daarbovenop selecteerden we 2 bedrijven waar de zingende floristen live hun lofzang brachten. Meer lezen en bekijken? >>>
Proximity BBDO – Dull Parties Liberation Front
How could we make clear that this years New Year’s event would not be as boring as the years before? By setting up a Dull Parties Liberation Front and take over the event in a disco guerilla style! We hacked the whole campaign announcing the event and the event itself. Read more >>>
You can watch the artwork here. And the other movies here.
Proximity BBDO – Coming together
Invitation to the lauch of Proximity BBDO. The big merger of Direct BBDO, Atmosphere and Proximity. Read more >>>
Electrabel – Secretaressedag 2007
Secretaressendag 2007. Electrabel helpt managers hun assistenten te bedanken door ons gepersonalisereerde loflied. Deze managers konden vooraf de naam van hun assistente selecteren op een microsite (Geert zong zowat ALLE vrouwennamen in), ons systeem plaatste de gezongen naam op zijn plaats in het lied. Op secretaressendag zelf ontvingen alle secretaresses hun gepersonaliseerde loflied Meer lezen en bekijken? >>>
• Silver John Caples Awards NY ’08
• Nomination Eurobest 2008
Harol – Winteractie Poorten
Reeks Electrabel Testimonial Advertenties
Kluwer – Your Assistant
• Gold Cuckoo Award 2007 Creative Use of Letterbox
• Nomination Eurobest 2008
• Finalist John Caples Awards New York 2008
3 Responses to “Work @ BBDO”